Het eerste verhaal gaat over Cees:
Cees is een jongen van 13 jaar. Vanwege een angststoornis kan Cees moeilijk functioneren in grote groepen. Cees kan vanwege zijn autisme moeilijk omgaan met prikkels. Vanuit zijn angst kan Cees zich in het nauw voelen gedreven voelen en agressief worden.
Volgens onze visie is Cees geen autist, maar is Cees veel meer dan dat. Cees is erg leergierig, muzikaal en sociaal (hij houdt van gezelligheid). Cees heeft een goed oog voor details, kan heel goed kennis opslaan, is inspirerend en kan geweldig determineren. Wat wij zo vaak zien geeft zijn autisme hem bijzondere talenten.
De Blitzz
Onlangs hebben we een Canadese kano aangeschaft. Deze oude kano moet behoorlijk opgeknapt worden: dat is niet erg, maar juist een mooie uitdaging!! Ik geef naar Cees aan dat hij mag bepalen welke kleuren deze kano mag hebben. Het worden de kleuren van de Kameleon en het avontuur kan beginnen. Cees bedenkt vervolgens ook zelf een naam voor de boot: de Blitzz. Na een zorgvuldige voorbereiding (i.v.m. de veiligheid) gaan we driftig aan het werk: plannen, overleggen, poetsen, schuren, plamuren, verven, genieten en weer verder plannen. We kunnen niet wachten dat de boot klaar is. Zo gauw de boot waterdicht is, is het tijd om de boot te proberen. Met onze eigen gelaste fietskar vertrekken wij naar de Regge. Samen kijken we waar we de boot te water kunnen laten en hoe we dat gaan doen. EN: hij doet het; de boot blijft drijven!!! Samen op de Regge genieten we van de omgeving en nuttigen onderwijl onze lunch. Rust en uitdaging. Om te varen met pagaaipeddels is het nodig om goed samen te werken. Dit gaat vlot. Onderweg komen we ook problemen tegen. De stoel zit niet goed vast en moeten we onderweg repareren, wanneer we terug willen naar huis moeten we nadenken hoe we de boot terug krijgen. De fietskar heeft de tocht naar de Regge niet goed overleefd. Samen maken we een plan hoe we dit aanpakken. Nadat we dat plan succesvol hebben uitgevoerd hebben de schippers van de Blitzz wel een ijsje verdiend!
De kwaliteiten van kleinschalig werken, de empowerment van het “gewone” gezinsleven, pedagogiek en natuur:
-
Dit was nooit gebeurd wanneer we een bootje hadden gehuurd; het gaat in deze niet alleen om het bootje varen, maar ook om de weg er naartoe, het proces en de verbondenheid.
-
Dit project is ook mogelijk, omdat wij zelf zijn verbonden met de natuur en de Regge. Wij weten wat hier de mogelijkheden en gevaren zijn, we kunnen daardoor de veiligheid bieden.
-
Dit project is ook mogelijk omdat wij in onze vrije tijd aan de slag zijn geweest om dingen voor te bereiden of af te maken
We hebben veel geleerd:
-
leren samenwerken,
-
leren plannen,
-
leren werken en
-
gezamenlijk geleerd om problemen op te lossen,
-
waar het even tegen zat: leren doorzetten,
-
en leren genieten.