Ons derde verhaal gaat over Tim. Tim heeft geen duidelijk afgebakend IK, kan zich niet beschermen tegen zijn omgeving, wat hem werkelijk pijn doet en ziek maakt. Ik zie bij Tim een vorm van psychisch wond zijn; Tim ziet en hoort altijd alles en overal en kan deze informatie niet filteren.

 

Tim is een jongen die heel erg graag en hard kan werken: hij heeft een enorme inzet. Tim weet ook van alles: hij heeft een enorme capaciteit aan informatie.

 

Herkaderen: de grote hoeveelheid informatie die Tim op kan nemen, kan je ook zien als een kwaliteit. We  kunnen Tim gaan begeleiden hoe hij om kan gaan met zijn kwaliteit.

Victor

 

Victor is een ruin van een jaar of 8. Hij heeft een hoop bravoure, maar een heel klein hartje: zeg maar een echte held op sokken. Zo heb ik ook een jongere Tim met een grote mond en een klein hartje. Zeg maar een echte held op sokken. Beide zijn erg aan elkaar gewaagd. De uitdaging is om elkaar vertrouwen te geven. Onderwijl dat Tim aan het paardrijden is ben ik bezig met de stallen uit te mesten. Ik heb wel een lijntje openstaan met Tim en Victor. Terwijl ik met de kruiwagen de stal in kom lopen, hoor ik dat Victor nageeft (hij maakt een proestend geluid ten teken dat hij zich ontspant). Het geen ik ook terug zie in de beweging en de houding van Tim en Victor. Ik vraag Tim wat er gebeurt. Hij benoemd dat hij zich ontspande, waarop Victor zich ook kom ontspannen: Ik zeg dat hij dit mooi heeft gedaan, waarop er bij Tim een grote glimlach om zijn mond ontstaat.

 

De kwaliteiten van kleinschalig werken, de empowerment van het “gewone” gezinsleven, pedagogiek en natuur:

  • Omdat er ruimte is om afstand en nabijheid te bieden, is er ruimte om zelf te ontdekken. Hetgeen natuurlijk plaatsvind omdat ik bezig ben met andere werkzaamheden.

  • Vanuit mijn authenticiteit en overtuiging, kan ik Tim de veiligheid bieden. Wat nodig is om Tim uit te dagen. Door een paard te nemen die dezelfde karaktertrekken heeft als Tim, kan ik zijn eigen gedrag spiegelen.

  • Natuur biedt rust en mogelijkheden om uit te dagen.

  • Tim leert het gedrag van het paard waar te nemen en te vertalen naar de spanning in zijn eigen lijf en leert hier mee omgaan.

  • Tim leert hoe zijn eigen ademhaling invloed heeft op zijn gevoel, gedachten en gedrag.

  • We kunnen samen met ouders/ verzorgers en Tim zoeken naar passende hulpverlening.

  • Vervolgens kunnen wij in de praktijk aan de slag met de oefeningen die Tim heeft gekregen van de therapeut. Waavoor Tim nu door eigen ervaring gemotiveerd is.

  • Behalve het spiegelen zij dieren zijn van onschatbare waarde. Dieren oordelen en veroordelen niet. Je kan bij dieren ook je hele verhaal kwijt en zeker weten dat ze niets door vertellen.